Skip navigation

Scheepsverwarming: hoe krijg je het warm aan boord?

Scheepsverwarming op een zeilboot

Je staat aan het roer in een heerlijk zonnetje. Een moment later zwelt de wind aan en vallen de eerste druppels van een paar stevige buien. Als watersporter ben je één met de elementen. En afhankelijk van de elementen. Het is één van de charmes van op het water zijn. Zolang je het niet koud hebt op je boot. Want kou en een vochtig binnenklimaat kunnen je verblijf op het water verpesten. En dat is niet nodig, want warmte aan boord realiseer je op verschillende manieren. Er is altijd een passende oplossing voor jouw behoefte. Lees hieronder 6 manieren hoe je het warm krijgt op het water.

Koken

Bij koken komt warmte vrij. Als je een kleine kajuit met kombuis  hebt kan het koken aan boord al voor wat verwarming zorgen. Daarbij moet je goed ventileren. Met een luik open ben je de warmte ook zo weer kwijt. Bovendien verhoog je met koken het vochtgehalte in de kajuit. Niet echt een goede oplossing dus. Ach, van het vooruitzicht op een warme kop choco of dampende erwtensoep kan je het toch ook al lekker warm krijgen?

Voordelen: bijna altijd aanwezig, combineert warmte met een warme versnapering.
Nadelen: bij koken en het verbranden van gas ontstaat vocht en gevaarlijke gassen. Geen echte verwarming.

Heteluchtkachel voor boten

Scheepsverwarming met lucht

Scheepsverwarming met een heteluchtkachel is een populaire oplossing. Je verwarmt je kajuit er niet alleen snel mee. Goede boot kachels zoals uit de Airtronic-lijn van Eberspächer hebben ook een uitstekend rendement en werken fluisterstil. De heteluchtkachel gebruikt vaak diesel uit de brandstoftank als brandstof. Ook zijn er uitvoeringen op butaan of propaan. Na het aanzuigen van frisse lucht wordt deze verwarmd en verder door het schip verdeeld. Inbouw achteraf is geen probleem.

Voordelen: snel een comfortabele temperatuur, helpt ook vocht te verdrijven, relatief betaalbaar, geen aparte brandstof nodig (bij dieselkachel).
Nadelen: niet mobiel, moet worden ingebouwd. Moet zo nu en dan (maandelijks, 10 min.) even aan om in topconditie te houden.

Keramische verwarming

Keramische verwarming voor boot

Een keramische verwarming werkt op elektriciteit. Er zijn uitvoeringen in 12 volt en 220 volt. De versies op 12 volt zijn geen optie behalve misschien om een kleine ruimte vorstvrij te houden. De keramische verwarming geeft vooral directe warmte. Ze zijn dan ook vooral comfortabel als je er dichtbij zit. Een keramische verwarming is vooral inzetbaar als je deze héél af en toe en niet te lang gebruikt. En dat zal meestal met walstroom zijn. Let dan dus op dat de installatie het vermogen aankan. Want je kan het dan wat warmer hebben in de kajuit, een boze havenmeester is ook niet alles.

Voordelen: lage aanschafprijs, veilige optie voor mobiele verwarming, geen kooldioxide.
Nadelen: afhankelijk van stroom, geen oplossing voor regelmatig gebruik

Petroleumkachel

Petroleumkachel op een jacht

Nostalgisch, romantisch en authentiek. Je zult boten aantreffen met zo’n gezellig petroleumkacheltje. Prima om de ergste kou te verdrijven. Of als je in de winter aan het klussen bent aan boord. Maar ben en blijf alert! Dit soort kacheltjes hebben geen eigen afvoer naar buiten. Daarom altijd heel goed ventileren om geen schadelijke of dodelijk concentraties koolmonoxide te krijgen. Zeker niet gebruiken tijdens het varen of als je in je kooi ligt!

Voordelen: lage aanschafprijs, charmant uiterlijk, geeft ook licht.
Nadelen: gevaar voor CO-vergiftiging, aparte brandstof nodig, bij verbranding ontstaat vocht, relatief onveilig.

Waterverwarming

Waterverwarming als scheepsverwarming HydronicS3

Als je de verwarming op je jacht net als thuis wenst is een waterverwarming de oplossing. Naast het verwarmen van de boot, eventuele hutten en kajuit kan het systeem eenvoudig worden uitgebreid met bijvoorbeeld een boiler op je boot. Zo is het mogelijk om met dit systeem ook warm tapwater in de kombuis of zelfs een heerlijk warme douche te realiseren. Met een ringleiding is iedere ruimte afzonderlijk te verwarmen. Daarvoor gebruik je radiatoren, warmtewisselaars of convectoren.

Voordelen: hoogst mogelijke comfort aan boord, boiler op boot mogelijk, motorvoorverwarming mogelijk, inbouw achteraf mogelijk.
Nadelen: installatie is wat complexer, kostbaarder dan een luchtverwarming

Goede en schone kleding

Membraamsysteem houdt droog en warm

Een inkopper, maar de juiste kleding en goede slaapzak helpt je ook comfortabel en warm te blijven. Kleed je naar het weer, in een lagen en zorg dat je de de kou of warmte voor bent door op tijd aan te passen. Technische kleding heeft een grote opmars gemaakt. Gore-Tex is één van de bekendste membraamsystemen. Ademend, maar toch waterdicht. En daarbij komt gelijk een belangrijk punt. Zorg dat je onderkleding en slaapzak zo min mogelijk vochtig zijn. En daarbij helpt goede verwarming aan boord weer. Zorg ook dat je jouw watersportkleding voldoende en op de juiste manier wast. Vervuilde kleding zorgt voor minder comfort en prestaties van moderne textiel. Behouden en warme vaart!