Skip navigation

Waarom het nu tijd is voor een standairco

Koeling in de cabine

Vrachtwagenchauffeurs hebben te maken met zware arbeidsomstandigheden. Naast veel zitten, wisselende etenstijden, laden, lossen en onregelmatige werktijden dragen zij een grote verantwoordelijkheid. Tijdens warme periodes zal een standairco helpen om een chauffeur alerter - en als er in de cabine wordt geslapen - beter uitgerust de weg op te laten gaan. Samen met de reguliere airco draagt de standairco dan ook bij aan de veiligheid en gezondheid van de chauffeur.

Standairco, parkeerairco of standkoeling

dakairco hatch

Een standairco is een onafhankelijk systeem dat de temperatuur binnen de cabine van vrachtwagen reguleert. Een standairco functioneert los van de motor van de vrachtwagen. Dit maakt het systeem ideaal om de truckcabine ook tijdens het laden en lossen, rustpauzes en nachtrust in de cabine op een ideale temperatuur te houden en te brengen. Een standairco wordt daarom ook wel parkeerairco of standkoeling genoemd.

Betere prestaties en verhoogde verkeersveiligheid

Een standairco zorgt niet alleen voor een groter comfort voor de bestuurder van de vrachtwagen. Zeker bij langdurige warmte (hittegolf, zuidelijke bestemmingen) zijn de gevolgen van warmte groter dan vaak gedacht. Aanhoudende hitte kan zorgen voor klachten als hoofdpijn, duizeligheid, concentratieproblemen en vermoeidheid. Verschijnselen die niet wenselijk zijn als je met een paar ton aan het verkeer deelneemt. Een goed klimaat in de cabine zorgt dus voor meer verkeersveiligheid, betere werkprestaties en minder schade.

Ideale slaaptemperatuur

Een goede chauffeur is een uitgeruste chauffeur. Slapen in de vrachtwagencabine draagt niet altijd bij aan een goede rust. De temperatuur of het binnenklimaat zijn vaak niet optimaal om uitgerust wakker te worden in de bestuurderscabine. De omgevingstemperatuur heeft namelijk invloed op de kwaliteit en duur van slaap. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meest ideale omgevingstemperatuur voor slaap 18 graden Celsius is. Met de moderne standkachels en standairco’s is het ook in vrachtwagencabines mogelijk om eenvoudig en fluisterstil altijd te zorgen voor de juiste omstandigheden voor een prima nachtrust.

Voordelen standairco

Parkeerairco laden en lossen

Standairco’s betalen zich niet alleen terug op het gebied van veiligheid en comfort. Ze helpen niet alleen chauffeur en lading veilig op bestemming te brengen. Ook zorgen ze voor een economisch en milieuvoordeel.  

  • Besparing op brandstofkosten: doordat een standairco werkt zonder het draaien van de motor wordt bespaard op brandstof en de uitstoot van CO2. Tijdens laden en lossen en rustpauzes kan de motor dus gewoon uit en blijft het toch aangenaam koel in de cabine. 
  • Aantrekkelijk voor chauffeurs: Voor transportondernemingen met werknemers brengt de standairco nog een pluspunt:  op de toch al krappe arbeidsmarkt kan het  een pré zijn voor ervaren chauffeurs om te werken bij werkgever die zijn trucks heeft uitgerust met standairco’s. 
  • Fiscale voordelen: Zowel voor eigen rijders als ondernemingen gelden ook in 2018 fiscale voordelen in het kader van de Energie-investeringsaftrek (EIA) voor het inbouwen van een standairco in een vrachtwagen.

Acclimatiseren

Het menselijk lichaam heeft tijd nodig om aan te passen aan een veranderende omgevingstemperatuur. In een warme omgeving stijgt de lichaamstemperatuur, hartfrequentie en zweetproductie. Met name bij sporters is goed onderzocht welke gevolgen dit heeft op prestaties. En hoe lang een proefpersoon nodig heeft om te acclimatiseren. Het lichaam heeft tot twee weken nodig om optimaal te wennen aan de hitte. Leeftijd speelt hierbij ook een factor. Met de jaren duurt het steeds langer om te wennen aan temperatuurverschillen.

Retrofit van een standairco

Dakairco retrofit

Standkoeling in de vorm van een airco is vrijwel altijd achteraf in te bouwen in vrachtwagens. Met speciale installatie kits voor trucks van Mercedes-Benz, MAN, DAF, Renault, SCANIA, IVECO en Volvo is dit eenvoudig en snel te realiseren. Maar ook voor speciale voertuigen, andere merken of niet gangbare types zijn er altijd oplossingen voorhanden. Een retrofit airco is dus bijna altijd mogelijk.

Mogelijkheden inbouw

De manier van inbouwen, koelvermogen en de inbouwpositie van een parkeerairco kunnen verschillen. Afhankelijk van de situatie en koelvraag. Zo is er onderscheid te maken in:

  • De hatch- of dakluikairco: deze wordt compleet, zonder leidingwerk, boren of lassen geplaatst op de opening van het dakluik van de vrachtwagen. 
  • Dakairco: ook kan een dakairco worden geplaatst als split-systeem. Hierbij worden twee losse units gebruikt. Eén op het dak van de cabine en een unit in de bestuurderscabine. De twee eenheden zijn verbonden met een koelleiding.
  • De back- of achterwandairco: dit split-systeem wordt geïnstalleerd aan de binnen- en buitenzijde van de achterwand van de cabine. Een perfecte oplossing voor hoge cabines of waar een hoogtebeperking voor montage geldt.

Inbouwspecialist in de buurt

Het achteraf inbouwen van een parkeerairco kan in korte tijd plaatsvinden. Het Duitse merk Eberspächer is specialist in klimaatsystemen voor vaar- en voertuigen. Binnen de range van parkeerkoelers zijn zowel dakairco’s als systemen voor wandmontage beschikbaar. De klimaatsystemen van Eberspächer kenmerken zich door een hoge kwaliteit, laag verbruik en zijn ook geschikt voor Euro 6 voertuigen. Met het uitgebreide dealernetwerk is er altijd een specialist voor inbouw in de buurt.